VODAFONE – co o něm (ne)víme – 1.část


Historie

Společnost vznikla původně pod názvem Český Mobil jako společný podnik Investiční a poštovní banky (IPB), která držela 48% akcií, a kanadské TIW (Telesystem International Wireless) s podílem 51%. Zbytek akcií získala firma Priority Telecom, dceřiná společnost United Pan-Europe Communications neboli UPC.

V září roku 1999 proběhlo vyhlášení výsledků tendru na provozovatele telekomunikačních služeb pro provoz třetí mobilní sítě v pásmu GSM 1800 MHz. Jedním z lákadel, kterými se Český Mobil snažil komisi přesvědčit o svých kvalitách, byla i nabídka bezplatných internetových služeb pro školy a knihovny a financování nákladů spojených s výstavbou adekvátní technologické infrastruktury pro tyto vzdělávací subjekty. Dodejme, že šlo o více než 13 000 škol a knihoven.

Dalším tahákem, kterým se snažilo tehdejší vedení firmy upoutat pozornost veřejnosti a získat její sympatie, bylo zajištění vysílacích  práv a přenos odvetného zápasu kvalifikace na ligu mistrů FK Teplice – Borussia Dortmund. Zápas se odehrál 25. srpna 1999 a Teplice prohrály 0:1 brankou Nerlingera z 66. minuty.

oskar LOGO OPERÁTORA

LOGO OPERÁTORA OSKAR

Jestli výše zmíněné mediální akce měly na udělení licence vliv, nevíme, nicméně skutečností zůstává to, že v tendru, do kterého se přihlásil poměrně slušný počet zájemců (kromě Českého Mobilu i Britone, CrysTel, MobilCzech, MV Com, Nový mobil, Orange a Vlna+), zvítězil právě Český Mobil. Výběrová komise vybírala na základě těchto  kritérií, např. zkušenost s provozem sítě, počet zákazníků, předpokládané ceny za volání, následný servis aj.

Jedním z nejdůležitějších kritérií byla rychlost výstavby sítě, proto se závazek o jejím spuštění dostal do klauzule jakožto součást smlouvy. Síť měla být spuštěna do tří měsíců od podpisu smlouvy (8. října 1999). A opravdu: po neuvěřitelném finiši na konci roku firma dokázala tuto podmínku splnit. Síť pokrývající v té době 37 % populace byla zprovozněna na den přesně, a to 8. ledna 2000 pod názvem Oskar.

Mezi prvními partnery, se kterými Český Mobil tehdy uzavřel smlouvy o spolupráci, byl i tehdejší prodejní řetězec Julius Meinl Pramen, a.s., tzn. společnost zabývající se převážně prodejem potravin a drogerie. Dnes již tato společnost na českém trhu nepůsobí.

 

Současnost

Stoprocentním vlastníkem Vodafone Czech Republic a.s. je společnost Vodafone Group Plc., globální mobilní operátor působící ve 26 zemích světa a  poskytující služby pro 446 miliónů klientů.

 

VEDENÍ SPOLEČNOSTI VODAFONE

Na pozici generálního ředitele se koncem roku 2015 vyšvihl Ind Balesh Sharma, který do Vodafonu Česká republika přišel z Vodafonu Malta. Mezi další vysoce postavené manažery patří Jiří Báča (viceprezident pro péči a prodej), Petr Dvořák (viceprezident pro nefiremní zákazníky), Tanja Richterová (viceprezidentka pro technologie), Petr Ryska (viceprezident pro firemní zákazníky) a další.

 

STATISTIKY

Nyní trochu suchých statistických údajů: v současnosti Vodafone disponuje 128 firemními prodejnami a počet zákazníků Vodafonu v srpnu 2015 přesáhl 3,3 miliony. Podle výsledků za rok 2014 dosáhla společnost čistého zisku ve výši 276 milionů korun, přičemž tržby ve stejném roce byly 13,2 miliardy korun. V roce 2013 měl Vodafone ČR 1 717 zaměstnanců, dnes se jejich počet pohybuje kolem 2 000.

Rychlá datová síť Vodafonu LTE pokrývá 92% populace, 83% území ČR a využívá ji momentálně 23 virtuálních operátorů. Zatím jsme vám stihli představit COOP Mobil, LAMA Mobile, Oskartu, Sazka mobil, Fayn mobil, Klokan mobil, Corastu a Koruna mobil. O dalších, jako jsou např. Centropol Telecom, DH Telecom, Quadruple nebo Studentfone, vám podrobnější informace budeme přinášet postupně.

 

Dobročinné aktivity

Nic lidského nám není cizí, řekli si ve Vodafonu, a začali vymýšlet projekty, kterými by naplnili volání po tzv. společenské odpovědnosti. Něco, co nepřijde na moc peněz, co chytne lidi za srdce a co je in – zkrátka takové levné a moderní PR. Že na tomto „světovém“ trendu ujíždí spousta dalších koncernů, není nic nového. Otázka je, zda by místo pokusů o zviditelnění typu „Rok života jinak“ a podpory neziskovek nebylo lepší, kdyby pomoc šla přímo (bez dalších prostředníků) k těm, kteří ji nejvíc potřebují.

Třeba tak, že místo několika nedobrovolných koleček jízdy na hlasovém automatu („karuselu“, jak by řekl současný ministr financí) by Vodafone zprovoznil speciální linku, kde by sedmdesátníkům a vůbec starším lidem nestranně poradili, jak co na telefonu nastavit (třeba maximální limit), který tarif je pro ně vhodný a který je naprosto nevyhovující atd. Jenže velké moderní společnosti si nechtějí přiznat (respektive jim to vyhovuje), že starší, osamělý člověk, který zoufale volá na infolinku, skutečně nepozná, jestli hlas na druhém konci „drátu“ je automat anebo živý operátor, neví, co má zmáčknout, aby se konečně spojil s někým, kdo nebude „v rámci zkvalitnění služeb hovor monitorovat“.

Tito bezmocní důchodci naivně věří, že jim operátor opravdu pomůže například ukončit nevýhodnou smlouvu na akční balíčky typu Data bez hranic, Volej na Srí Lanku non-stop či Vydrž ještě kapku a máš další appku. Ale to by pak asi odpadla ta skupina zákazníků, kterou lze nejlépe „podojit“, že?!

Pokuta od ČTÚ

O tom, že chování Vodafonu není zdaleka košer (užijme si ještě tohoto výrazu, než budeme nuceni psát a říkat „halal“), svědčí nejen jeho postoj k nejzranitelnějším skupinám zákazníků, ale také (směšná) pokuta ve výši 1 000 000 Kč, kterou tomuto operátorovi napařil ČTÚ v květnu minulého roku za agresivní obchodní praktiku.

O co šlo? Vodafone všem svým dosavadním klientům, kteří přečerpali sjednaný objem dat, aktivoval službu „Data nad rámec balíčku“ neboli automatické dokupování dalších dat. A to vše bez jejich souhlasu a za nedobrovolný poplatek 49 Kč. Dodejme, že kvůli podobnému jednání ČTÚ vyšetřuje také konkurenční společnost O2.

Vodafone si ovšem nenechal takovou „drzost“ od státu líbit a přešel do protiútoku.

V říjnu loňského roku podal u městského soudu v Praze žalobu na Český telekomunikační úřad kvůli milionové pokutě. Jak vše dopadne, tuší při úžasné rychlosti našich soudů málokdo.

 

Pokračování příště


Porovnání cen mobilních operátorů
Napište nám svůj názor

Napsat odpověď